Ateliér
Tělového
designu
na
Fakultě
výtvarných
umění
VUT
v
Brně
je
intermediální
ateliér.
Je
exkluzivním
pracovištěm,
které
se
zabývá
reflexí
a
prezentací
lidského
těla,
tedy
i
vašeho
těla
ve
výtvarném
umění.
Zaměřujeme
se
na
jednotlivce,
na
dvojice,
na
společenství.
Vnímáme
formu
těla,
kostru,
anatomii,
tvarosloví.
Tělo
je
pro
nás
estetickým
objektem,
je
krásné,
i
když
je
postižené.
Je
normální,
i
když
je
queer.
Je
velmi
obyčejné,
ale
vyjadřujeme
skrze
něj
transcendentální
myšlenky.
V
těle
se
realizuje
náboženství
i
politika.
Jednotlivé
rysy
těla,
gender,
rasa,
věk
jsou
často
determinanty
rozdělující
společnost.
Tělo
otevírá
hranici
mezi
uměním
a
vědami,
inspirujeme
se
humanitními
studiemi,
psychologií,
gender
studies,
pedagogikou,
mediálními,
postkoloniálními
a
environmentálními
studiemi.
společenskými
vědami.
Roli
tělového
designéra
ve
společnosti
chápeme
jako
roli
naslouchajícího,
analytika,
navigátora,
tvůrce,
spolupracovníka
a
aktivisty.
Tělový
design
se
řadí
do
stejné
kategorie
uměleckých
aktivit
jako
sociální
umění,
komunitní
umění,
public
art,
social
sculpture,
guerillový
urbanismus,
sociální
aktivismus.
Alexandra
Kopúnková,
Darya
Rasokhina,
Jan
Mikulica,
Mia
Juřeníková,
Kristina
Štrachová,
Sára
Hold,
Kateřina
Šillerová,
Erika
Bezarova,
Josef
Kovář,
Josef
Mach,
Eva
Gatialová,
Denie
Kony,
Nela
Bělíková,
Natália
Bobáková,
Kristýna
Coufalová,
Petra
Daneková,
Natália
Drevenáková,
Lukáš
Essender,
Matej
Grznár,
Sabina
Chrastilová,
Lenka
Klodová,
Erika
Kloudová,
Karolína
Kohoutková,
Vendula
Kolářová,
Zuzana
Krausová,
Kateřina
Molišová,
Kača
Olivová,
Kristína
Reisová,
Barbora
Smékalová,
Izabela
Švantnerová,
Karolína
Tomanová,
Adéla
Venturová,
Michaela
Werunská,
Sara
Wollasch,
Marie
Zandálková,
Katarína
Nagyová,
Polina
Masevnina,
Zuzana
Kleinerová,
Tereza
Sirůčková,
Nela
Richterová,
Nina
Mikušková,
Markéta
Polcarová,
Michal
Durda,
Matyáš
Dynka,
Adéla
Kočičková,
Kamila
Kouřilová,
Adam
Michálek,
David
Buriánek,
Karolína
Auzká,
Erika
Mrtvá
Body
design
encompasses
a
wide
range
of
intermedia
applied
arts.
The
use
of
art
is
understood
as
its
ability
to
be
used
for
another
purpose,
beyond
the
bounds
of
institutionalized
art.
The
most
natural
area
of
activity
is
for
body
art
design
in
public
space
and
art
projects
with
social
themes.
Body
design
belongs
to
the
same
category
of
artistic
activities
as
social
art,
community
art,
public
art,
social
sculpture,
guerrilla
urbanism,
social
activism.
The
body
design
takes
the
human
body
as
the
basis
of
its
projects,
which
is
the
basic
form
of
our
being
in
the
world.
We
can
focus
on
the
individual
body,
on
the
interaction
between
multiple
bodies,
on
the
coexistence
of
many
human
bodies
...
and
the
spectrum
of
themes
for
artistic
grasping
spreads
from
formal,
aesthetic,
conceptual,
social
to
ethical,
religious
and
political.
In
teaching
body
design,
we
strive
to
follow
the
procedure
from
the
body's
own
microcosm
to
the
social
body's
macrocosm.
The
Body
Design
is
characterized
by
a
borderline
between
art
and
the
humanities.
For
his
work
he
draws
inspiration
from
the
fields
of
humanities,
psychology,
gender
studies,
media
studies,
postcolonial
studies,
environmental
disciplines,
special
education.
The
ideal
method
is
a
hybrid
mode
of
work
that
combines
the
freedom
of
artistic
means
with
exact
data
and
practices
inspired
by
"soft"
social
sciences.
Creation
in
line
with
Body
Design
is
a
combination
of
artistic,
intuitive,
conceptual
and
social
sensitivity.
The
role
of
body
designer
and
body
designer
in
society
is
seen
as
the
role
of
a
listening,
analyst,
navigator,
creator,
collaborator
and
activist.
Tělový
design
je
žena,
muž,
trans
a
queer.
Kostra,
orgány
a
organismus.
Smysly:
sluch,
čich,
hmat
a
sluch.
Zrození,
porod,
mateřství,
otcovství,
mládí,
stáří
i
smrt.
Zdravé
tělo,
normální
tělo,
nemocné
tělo,
postižení.
Čistota,
hygiena
i
špína.
Medicína,
léčitelství,
magie.
Práce
a
relax.
Péče
a
zneužití.
Tělo
nahé
a
oblečené.
Móda
jako
ochrana,
estetika
i
jako
politické
gesto.
Tělo
v
soukromí,
v
domácnosti,
v
rodině,
i
tělo
opuštěné.
Tělo
vystavené,
na
veřejnosti.
Tělo
na
slavnosti
i
na
demonstraci.
Vzpomínky,
jizvy,
historie.
Tělo
ve
fotografii,
instalaci,
soše,
performanci,
akci,
malbě,
konceptu,
slově,
audiu,
ve
veřejném
prostoru
a
na
sociálních
sítích.
Katarína Nagyová
Mama