Sára Hold
PAŠÍKOVÉ HRY
Pašíkové hry jsou performance, která zkoumá tenké hranice mezi člověkem a zvířetem, životem a smrtí, realitou a symbolikou. Performance jsem uvedla dvakrát: poprvé v pražském Studiu Alta a podruhé na dokumentárním festivalu Ji.hlava. Hlava – surový a znepokojivý objekt, připomínající člověku vlastní smrtelnost a fyzickou zranitelnost. Hlava prasete nebyla jen pasivním objektem, ale transformovala se v symbol, kde estetika a brutalita kráčí vedle sebe. Piercingy a roztažené uši umocňují vizuální podobnost mezi člověkem a prasetem a zpochybňují hranice mezi lidským a zvířecím, krásným a odpudivým. Tento akt je víc než jen provokace – je to introspektivní zrcadlo, které odráží naši dualitu a propojení s tělesností, kterou se často snažíme ignorovat. Když jsem ve svých jednadvaceti letech poprvé vstoupila do řeznictví, byla to symbolická i reálná hranice, kterou jsem překročila. Od útlého věku nejím maso, jeho chuť je mi cizí. Přesto mě dotek mrtvého zvířete nijak neodpuzuje; naopak, je to součást mého dialogu se smrtí a pomíjivostí. Dotek hlavy vnímané jako objekt a zároveň jako někdejší život je surový a intimní zároveň. Vnímám rovinu podobnosti člověka s prasetem, a to nejen na úrovni genetické a vizuální, ale rovněž co se týče struktury kůže a orgánů, ale také v určitých aspektech chování. Přítomnost prasečí hlavy – zdobené, přeměněné a nakonec spotřebované, je zrcadlem naší složité vazby k tělesnosti, surovosti a cyklické povaze života a smrti.