Sára Hold
ROZŘEZANÁ VEVEŘICE
POSLEDNÍ VEČEŘE
Logickým pokračováním mé práce Poslední Večeře bylo přejít od teorie k praxi – připravit jedno z jídel inspirovaných dobou nedostatku. Příběh se točil kolem veverky, kterou jsem našla sraženou autem na cestě. Tento akt měl pro mě zvláštní význam, protože šlo o první maso, které jsem kdy připravovala. Jako vegetariánka, která se vyhýbá masu celý život, jsem si tímto činem prošla nejen neznámým kulinářským rituálem, ale také přípravou jídla, kdy zoufalství a nutnost stíraly hranice mezi konvenčním a nekonvenčním. Příprava veverky se tak stala kulinářským experimentem, v níž se spojovaly historické, etické a osobní aspekty. Ukazovala, jak lidská potřeba přežít dokáže přetvořit každodenní realitu v akt, kde se mísí smíření, důstojnost a pragmatismus. Nádobí, které veverku obklopovalo pocházelo ze 40. let 20. století – doby druhé světové války, kdy se každodenní život točil kolem neustálého nedostatku a nutnosti improvizace.