Ateliér Tělového designu na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně je intermediální ateliér. Je exkluzivním pracovištěm, které se zabývá reflexí a prezentací lidského těla, tedy i vašeho těla ve výtvarném umění. Zaměřujeme se na jednotlivce, na dvojice, na společenství. Vnímáme formu těla, kostru, anatomii, tvarosloví. Tělo je pro nás estetickým objektem, je krásné, i když je postižené. Je normální, i když je queer. Je velmi obyčejné, ale vyjadřujeme skrze něj transcendentální myšlenky. V těle se realizuje náboženství i politika. Jednotlivé rysy těla, gender, rasa, věk jsou často determinanty rozdělující společnost. Tělo otevírá hranici mezi uměním a vědami, inspirujeme se humanitními studiemi, psychologií, gender studies, pedagogikou, mediálními, postkoloniálními a environmentálními studiemi. společenskými vědami. Roli tělového designéra ve společnosti chápeme jako roli naslouchajícího, analytika, navigátora, tvůrce, spolupracovníka a aktivisty. Tělový design se řadí do stejné kategorie uměleckých aktivit jako sociální umění, komunitní umění, public art, social sculpture, guerillový urbanismus, sociální aktivismus.

Sára Hold

KRÁLOVNA SKLADU

Žirafa Rothschildova, symbol elegance, se v tomto díle proměňuje ve svědectví o temných stránkách lidské činnosti. Kůže mladé samičky odhaluje realitu, která se skrývá za pašováním a nelegálním obchodem se zvířaty. Video se stává metaforou, jež připomíná těžce proniknutelný svět černého trhu, kde krása přírody a vzácných druhů zvířat bývá neúprosně vykořisťována. Tento obraz přináší nejen příběh pašování, ale odráží také širší otázky o hodnotě života, etice a lidské touze po moci a kontrole. Palety rozprostřené na zemi působí stroze a surově, jako připomínka skladů a přepravy, kde se cenné kousky přírody redukují na pouhé položky v inventáři, kde se ztrácí hodnota života v šumu obchodu. Tato kompozice mísí prvky špíny, nepohodlí, průmyslovou realitu a anonymitu místa, které kontrastuje s původní důstojností.